کد خبر: ۴۵۴۵
تاریخ انتشار: 26 دی - 1394 13:21
آیت الله کعبی با تاکید بر لزوم احیای مکتب و اندیشه های ناب و ژرف حضرت امام در حوزه های علمیه، گفت: برخی به نام لزوم برطرف کردن نقاط ضعف و نقد روحانیت، اصالت روحانیت و حوزه های علمیه را نشانه می گیرند؛ این با اندیشه و مکتب امام(ره) سازگاری ندارد.
توجه به منشور روحانیت یکی از راه های احیای مکتب امام در حوزه های علمیه است
به گزارش فرقه نیوز، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین اشاره به سوم اسفند ماه سالروز صدور پیام تاریخی حضرت امام خطاب به روحانیت، مراجع و حوزه های علمیه گفت: بازخوانی این منشور می تواند ما را بیش از پیش به وظایف مان آشنا کند و به مسیر تحول در حوزه و پیشرفت و عدالت در ایران اسلامی و حوزه های شیعی شتاب ببخشد.
 وی با بیان این که منشور روحانیت حضرت امام، حاوی پیام های بسیاری است، افزود: یکی از محورهای مهم پیام حضرت امام در منشور روحانیت این است که ایشان از روحانیت اصیل به عنوان حاملان امانت وحی و منذران صادق، اهل مناجات و مشتاق شهادت یاد می کنند.
 آیت الله کعبی افزود: حضرت امام در این پیام نقش ویژه فقاهت اصیل در حفظ اسلام را مورد تاکید قرار می دهند، خدمات علمی حوزه های علمیه را متذکر می شوند و از روحانیت به عنوان پیشکسوت عرصه شهادت یاد می کنند و خطر رخنه و نفوذ استکبار و استعمار و همچنین خطر جدایی دین از سیاست و روحانیان تحجرگرا را متذکر می شوند.
 آیت الله کعبی اظهار داشت: جریانی که امام در حوزه نگران آن است، جریانی است که به جای اینکه به اسلام و معارف اهل بیت(ع) خدمت کند از سر جهل، افراط، تندروی و عدم رعایت مصالح اسلام در حقیقت به اسلام و تشیع ضربه می زند.
 نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تفکر تقریب باعث گسترش معارف اهل بیت(ع) می شود، ابراز داشت: در عصری که به برکت انقلاب معارف اهل بیت(ع) عالم گیر شده، برخی از متحجران مقدس نما انزوا و حاشیه نشینی را ترویج می کنند.
 آیت الله کعبی بیان داشت: حضرت امام راحل در این منشور، خدمات جامعه مدرسین را تشریح و تاکید می کنند که جامعه مدرسین باید طلاب عزیز انقلابی، جبهه رفته و زحمت کشیده را از خود بدانند، حتما با آنان جلسه بگذارند و از طرح ها و نظریات آنان استفاده کنند.
 وی با اشاره به این که ارزش گذاری به روحانیت مجاهد و زحمت کش توصیه امام عظیم الشان انقلاب به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است، تاکید کرد: ایشان به روحانیان انقلابی و مجاهد نیز توصیه می کنند که همواره حرمت جامعه مدرسین را حفظ کنند.
 آیت الله کعبی اظهار داشت: بازخوانی این پیام و برگزاری میزگردها و همایش هایی در این خصوص به ویژه گردهمایی طلاب استان ها و شهرستان ها می تواند حوزویان را به ایفای نقش بهتر آنان کمک کند.
 استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: منشور روحانیت حضرت امام(ره) در واقع بیانگر جهان بینی و نقشه کلی امام و نشانگر ابعاد معرفتی حضرت امام و تجربه ایشان و شناخت عمیق از روحانیت اصیل شیعه است.
 وی تصریح کرد: حضرت امام(ره) تلاش کردند که در این پیام عصاره مبانی نظری و اقدامات عملی که خودشان و روحانیت اصیل انجام دادند را روی کاغذ بیاورند و این مسائل مهم را برای روحانیت ترسیم کنند.
 آیت الله کعبی تاکید کرد: در این پیام از گذشته دور امام شروع کردند تا رسیدند به روحانیت معاصر و تلاش کردند در افق روحانیت اصیل نگاه به آینده را ترسیم کنند و آفات، آسیب ها و خطرات پیش روی روحانیت را برشمارند تا وظایف روحانیت آینده در کنار تجربه غنی روحانیت و مرجعیت امام به نسل حال و آینده منتقل شود.
 منشور روحانیت حضرت امام باید در حوزه بازخوانی شود
وی با تاکید بر این که منشور روحانیت حضرت امام باید توسط همه مخاطبان پیام اعم از مراجع، اساتید و بزرگان حوزه، فضلا، طلاب و عموم روحانیت یک بار دیگر بازخوانی شود، اظهار داشت: افزون بر این پیام تاریخی حضرت امام باید در دروه های خاص و کارگاه های آموزشی و پژوهشی در سطوح مختلف طلاب، اساتید، فضلا، علما مورد کاوش و مباحثه و تاکید قرار گیرد.
 استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: نکات ارزشمند این پیام متناسب با وظایف حال و آینده روحانیت معاصر باید استخراج شود، این پیام منشوری جامع است و نباید اجازه دهیم گذشت زمان باعث فراموشی یا بی توجهی به آن شود.
 آیت الله کعبی تاکید کرد: نهادهای عالی و مراکز مختلف حوزوی باید این پیام را افزون بر بازنشر برای آن همایش و کنگره تشکیل دهند؛ این مساله باعث زنده کردن و احیای مکتب امام خمینی(ره) در حوزه می شود.
 توجه به منشور روحانیت یکی از راه های احیای مکتب امام در حوزه های علمیه است
وی یکی از راه های احیای مکتب حضرت امام در حوزه های علمیه را توجه ویژه به منشور روحانیت دانست و گفت: حضرت امام راحل موضع شان نسبت به روحانیت موضع تمجید و قدردانی و تاکید بر خدمات عظیم آنان است.
 آیت الله کعبی یادآورشد: حضرت امام در مقابل شکاکان، دشمنان، اتاق های مکر و فریب دشمن و یا شبهه افکنان و سکولارها و یا کسانی که اندیشه شوم اسلام منهای روحانیت را می خواهند ترویج کنند یا این شبهه را القا کنند که روحانیت به روز نیست یا مفید نیست و یا در حاشیه است؛ به صورت صریح روشنگری می کنند و می ایستند.
 وی اضافه کرد: برخی تلاش می کنند به خاطر نقدهایی که در گوشه و کنار بوده و یا هست کل روحانیت اصیل شیعه را زیر سؤال برند، حضرت امام در مقابل اینها خدمات روحانیت و حوزه های علمیه را به طور بسیار برجسته و ملموس  و علمی طرح می کنند و خدمت آنان به اسلام، انقلاب و نقش آفرینی در مبارزات علیه رژیم و در حمایت از انقلاب را بی نظیر می خوانند.
 تجلیل حضرت امام از خدمات متعدد روحانیت اصیل به اسلام و انقلاب
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: محور بعدی مورد توجه حضرت امام(ره) خدمات علمی روحانیت در حفظ اسلام از التقاط، مکاتب انحرافی و کج اندیشی است و اگر رحانیت اصیل نبود از اسلام هیچ چیز باقی نمی ماند.
 وی تصریح کرد: ایشان خدمات صادقانه روحانیت به ملت را ستایش می کنند، ایشان مشی عملی روحانیت، زهد، پارسایی و تقوا و رسیدن به مدارج علمی و مبارزه با استعمار و استبداد و حفظ اصالت حوزه را ارج می نهند.
 آیت الله کعبی بیان کرد: ایشان حتی از آن دسته روحانیتی که با صداقت و شجاعت با مظاهر تمدن غربی مخالف می کردند و فتاوایی نیز می دادند دفاع و می فرمودند و آن را نشانه تهاجم فرهنگی غرب می دانند.
 وی اضافه کرد: حضرت امام روحانیت را حافظ اصالت دینی و عزت مسلمین و حمایت از محرومان می دانند، ایشان تاکید می کنند که روحانیت با نظام سرمایه داری به شدت مخالف است و تصریح می کنند که همواره روحانیت در کنار محرومان طعم محرومیت را چشیده اند و به شرق و غرب هیچ وابستگی نداشته اند.
 آیت الله کعبی منشور روحانیت حضرت امام(ره) را منشور تجلیل از روحانیت و برجسته کردن خدمات روحانیت در عرصه های مختلف دانست و گفت: بر این اساس هنگامی که در مورد حوزه های علمیه بزرگ شیعه مثل حوزه قم و نجف سخن می گوییم رویکرد ما باید نگاه به پیشرفت و تحول و خدمات بزرگ روحانیت اصیل باشد.
 برخی به نام لزوم برطرف کردن نقاط ضعف روحانیت اصالت روحانیت را نشانه گرفته اند
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: برخی به نام لزوم برطرف کردن نقاط ضعف و نقد روحانیت، اصالت روحانیت و حوزه های علمیه را نشانه می گیرند؛ این با اندیشه و مکتب امام(ره) سازگاری ندارد.
 وی یادآورشد: در عین حال این همه تمجید و تجلیل حضرت امام از روحانیت مانع آن نیست که امام شفاف و صریح نقاط ضعف را که البته مربوط به روحانیت اصیل نیست را بیان نکرده باشند، امام نسبت به خطر تحجر و خطر مقدس نماها که اندیشه شوم جدایی دین از سیاست را ترویج می کنند و از این طریق به روحانیت اصیل ضربه می زنند، هشدار جدی می دهند.
 آیت الله کعبی بیان کرد: حضرت امام به توطئه های استکبار اشاره می کنند که از طریق وابسته کردن و نفوذ در روحانیت می خواستند به آنها ضربه بزنند، اما بعد از یأس از وابستگی روحانیت به استعمار و استبداد، از طریق نفوذ تلاش می کنند جریان خود را پیش ببرند.
 روحانیت باید مکر و فریب دشمنان را بشناسد
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآورشد: حضرت امام تاکید می کنند روحانیت باید مکر و فریب دشمنان اسلام و عزت مسلمانان را بشناسند و مراقب نفوذی های از راه استکبار و استعمار باشند.
 وی در بخش دیگری از گفت وگو با خبرگزاری رسا با بیان این که این نظام محصول روحانیت اصیل شیعه و مولود حوزه های علمیه است، تاکید کرد: حفظ نظام واجب شرعی است، البته تلاش روحانیت برای حفظ نظام باید به گونه ای باشد که مبانی فکری نظام را تامین کند؛ کادرهای که نیاز به روحانی دارد در عرصه های گوناگون تامین شود و از موضع حمایت ناصحانه نسبت به دولت ها و قوای مجریه ورود کند.
 عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکی از دیگر محورهای مور توجه حضرت امام(ره) را توجه به اجرای عدالت در بین روحانیت دانست و تاکید کرد: یکی از نکات مورد تاکید حضرت امام برخورد با متخلفین ملبس روحانیت چه خوش سابقه و چه بد سابقه است؛ ایشان در همین راستا اشاره ویژه ای به خدمات دادگاه ویژه روحانیت در مقابله با برخی مقدسین روحانی نما دارد که به اصل روحانیت ضربه می زنند.
 وی اظهار داشت: امروز ممکن است برخی جریان ها به نام دفاع از اسلام و حوزه و مرجعیت بر علیه آن اقدام کنند بنابراین روحانیت اصیل باید به هوش باشد و این جریان ها را طرد و منزوی کند؛ این موضوع مهم از آموزه های پیام حضرت امام است. / رسا
 
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار