کد خبر: ۱۵۹۹۸
تاریخ انتشار: 21 مهر - 1396 15:02
فرقه‌ها گروه‌های بسته‌ی فردمحور با ادعای برگزیدگی یا اتصال به ماوراءالطبیعه هستند که در شرایط بحرانیِ افراد و جوامع، با مکانیزمی پنهان اقدام به جذب عضو و پیرو می‌کنند.
به گزارش فرقه نیوز؛ فرقه (Cult) به دلیل ویژگی‌هایی که دارد در همه جوامع پیشرفته بعنوان یک خطر بالفعل برای امنیت اجتماعی، اقتصادی و روانی جامعه محسوب شده است. این خطر به اندازه‌ای جدی است که در فرانسه نه تنها فعالیت‌های فرقه‌ای بواسطه‌ی قوانین بسیار جدی و شدید مورد پیگیری قرار گرفته و مجازات‌هایی از حبس‌های طولانی مدت تا جریمه‌های سنگین مالی را به دنبال دارد بلکه فهرستی بلند (قریب به 300 گروه) بعنوان فرقه‌های مخرب منتشر گردیده و فعالیت در آن‌ها رسما غیرقانونی اعلام شده است (https://goo.gl/aSASiU). آسیب‌های گسترده‌ی فرقه، منجر به ایجاد جنبش‌های ضد فرقه‌ای مردمی(ACM) در بسیاری از کشورهای پیشرفته شده است که اعضای این جنبش‌ها یا بریدگان از فرقه‌ها هستند یا کسانی که وابستگان خود را بواسطه عضویت در آن‌ها از دست داده‌اند(https://goo.gl/YXd6Hb).

فرقه‌ها گروه‌های بسته‌ی فردمحور با ادعای برگزیدگی یا اتصال به ماوراءالطبیعه هستند که در شرایط بحرانیِ افراد و جوامع، با مکانیزمی پنهان اقدام به جذب عضو و پیرو می‌کنند. یک عضو فرقه‌ای پس از طی فرایند پیچیده‌ی جذب، تحت یک سازوکار مغزشویی قرار گرفته تا در نهایت به عضو مطلوب نهایی که همان سرسپرده فرقه است، تبدیل شود.

در این میان اعضای فرقه از یک عضو عادی جامعه تبدیل به عنصری میگردند که تمام روابط فردی- اجتماعی – کاری خود را به نفع وفاداری به فرقه قطع، معلق یا فدا میکنند. عضو سرسپرده کسی است که در مکانیزم پنهانی فرقه مراتب رشد خود را طی خواهد کرد و در نهایت هر اقدامی که فرقه تجویز یا توصیه نماید، از وی امکان‌پذیر است. نمونه‌ی بارز این نوع سرسپردگی اقدامی بود که چندی پیش در مترو تهران از سوی یکی از اعضای فرقه طاهری بدون هیچ دلیل و انگیزه‌ی منطقی روی داد. فجیع‌ترین اقدام فرقه‌ای در جهان که با تجویز رهبر فرقه و در نتیجه همین سرسپردگی محض، شکل گرفت، خودکشی دسته‌جمعی قریب به هزار نفر از اعضای فرقه‌ی جونز در آمریکا بود.

محمدعلی طاهری، سردسته‌ی عرفان حلقه، با فرصت‌طلبی فرقه‌ای را با ادعای اتصال به نیروی ماوراءالطبیعی و موهوم کیهانی  سازماندهی کرده است که همه‌ی ویژگی‌های پیش‌گفته را دارد؛ رهبری با ادعای برگزیدگی، مکانیزم پنهانی فرقه‌ای که برای رشد در آن راهی جز اتصال به فرقه و سرسپردگی وجود ندارد، فدا شدن ارتباطات فردی خانوادگی و اجتماعی عضو به نفع فرقه و بهره‌برداری اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و جنسی از اعضا. و در نهایت ایجاد تشکیلاتی مخوف و مطیع که برای کلیت جامعه، حاکمیت سیاسی و افراد تهدیدی جدی تلقی می‌گردد.

با کمال تاسف قانون‌گذاران ما پس از گذشت چهل سال از انقلاب هنوز به فکر تبیین و تدوین قانون ضد فرقه‌ای مانند کشورهایی نظیر فرانسه ، استرالیا، آمریکا، چین، کانادا و ... نیفتاده‌اند که نتیجه این بی‌عملی رشد فرقه‌ها تا خلق یک بحران اجتماعی و سیاسی است.

دکتر_آرش_عطایی
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار