کد خبر: ۱۷۴۹۵
تاریخ انتشار: 17 مهر - 1400 11:56
تحریف «صدا»
در یادداشت پیش رو، عملکرد یک مجموعه رسانه ای خارج نشین مورد تحلیل قرار می گیرد که با شعار و عنوان حمایت از حقوق اقلیت های دینی ایران فعالیت دارد، اما در نهان، اهداف دیگری را دنبال می کند.
به گزارش فرقه نیوز، گسترش سایه فضای مجازی در معادلات و جریان های امروزه جهان، مشهود است. روش های مختلف این مبارزه در ابعاد مذهبی و سیاسی به یکدیگر پیوند خورده و در دور جدید مبارزات، تسویه حساب های سیاسی، گاهی به بهانه های حل و رفع مسائل مذهبی صورت می گیرد. یکی از مصادیق این جنگ نیمه سختِ جدید، پایگاه اینترنتی تازه تأسیس موسوم به «صدای اقلیت ها در ایران» است که کمتر از یک سال از فعالیت های آن می گذرد، اما با تولید مطالب با محوریت سیاه نمایی و انتشار اخبار مغرضانه، سعی در معرفی خود به عنوان منبعی متفاوت از اخبار اقلیت ها در ایران دارد.

هرچند، با وجود شدت فعالیت های رادیکال جریان حامی این رسانه، سایت مذکور نتوانسته خود را به مرجعی عمومی برای همفکران فارسی زبانش خود تبدیل کند. علت عدم اقبال عمومی را می توان، افراط شدید در سیاه نمایی این سایت بیان کرد. 

گزارش دائمی از وضعیت به اصطلاح تبعیض، فشار و مشکلات اقلیت های دینی در ایران که با حقیقت جامعه، متفاوت است، طبیعتاً مورد استقبال ساکنان ایران قرار نخواهد گرفت. ایران با وجود کمبودهایی در موارد حقوقی و اجتماعی شهروندان، هرگز اژدهای ترسیم شده توسط این رسانه نیست و کم توجهی به محتوای سایت از جانب مردم عادی، گواه این واقعیت است.

سایت صدای اقلیت ها در ایران توسط« فرد پطروسیان» نویسنده نسبتاً نام آشنا تأسیس شده است که یک دهه، سردبیری وبسایت «رادیو فردا» را عهده دار بود. او قبل از آن به مدت ۹ سال نیز سردبیر بخش ایران «Global Voices» (پروژه ای از دانشگاه هاروارد) بوده است و در زمینه حمایت از وبلا گ نویسان و فعالان اینترنتی نیز فعالیت و جایزه ای در همین رابطه دریافت کرده است.

سردبیر سابق سایت رادیو فردا که همکاری ویژه ای با رسانه های معاندی چون «گویا»، «ایران گلوبال» و «ملیّون» داشته، در عملیات جدید خود دست بر بافت فرهنگی ایران گذاشته است. این بار، تفاوت های اعتقادی در ایران، جانشین شکاف های سیاسی شده و تمرکز ویژه مؤسسان سایت بر روی آن قرار گرفته است. تحقیقات ساده مجازی درباره پطروسیان، حواشی و اتهامات مختلفی را درباره او نشان می دهد؛ از همجنس گرایی گرفته تا انحرافات اخلاقی مختلف. 

پیشینه و سابقه پطروسیان، به غیر از انحرافات و رفتار رادیکال سیاسی، در هاله ای از ابهامات اخلاقی و مذهبی فرو رفته، چنانکه از او تحت عنوان «فردی بدنام با چند نام یاد شده» سایت صدای اقلیت ها در ایران، ظاهراً یک تشکیلات مدنی و در مسیر تبیین وضعیت حقوق اقلیت ها در ایران است، اما با توجه به شدت سیاه نمایی در محتوای سایت، مطالب مندرج به گزارش های رسمی برای نهادهای حقوقی شباهت دارد.
این سایت از مجموعه مقالات، گزارش های مردمی و طرح ها (کاریکاتور) تشکیل شده که جدی ترین بخش سایت را پوشش می دهد. عناوین برخی از مقالات ارائه شده، عبارت اند از « انکار حاکمیت، سکوت قربانیان؛ مصاحبه با رضا کاظم زاده»، «اقلیت یارسان، تغییرات سیاسی، اجتماعی و مهاجرت؛ گفت و گو با  بهناز حسینی»، «تلاش حکومت برای تغییر بافت جمعیتی در بلوچستان؛ گفت و گو با ناصر بلیده ای»، «روایت شما؛ روزی که پرستاران بهایی اخراج شدند»، «دلایل مهاجرت صابئین مندایی؛ نوشته بهناز حسینی» و «مقاومت اقلیت ها مقابل سیاست هویت زدایی نوشته فرد پطروسیان».

علت عدم محبوبیت رسانه صدای اقلیت ها را می توان با نگاهی به برخی از همین عناوین مقالات دریافت. زندگی حقیقی اقلیت ها در ایران بر اساس تصویرسازی این رسانه، سرتاسر میدان شکنجه و سرکوب است که این با اظهارات بسیاری از شهروندان مسیحی، کلیمی و زرتشتی در ایران، سازگاری ندارد. 

نگاه صفر و یک به وجود مسائل موجود و تحلیل شرایط و حقوق اقلیت ها در ایران، غیر واقع بینانه است و همین امر باعث فقر محتوایی رسانه مذکور می شود. همان طور که در ابتدا بیان شد، نحوه برخورد این جریان، ظاهراً هدفی غیر از گزارش زندگانی اقلیت های ایرانی را دنبال می کند.

با توجه به محتوای مقالات و روش انتشار مطالب در سایت، اهداف احتمالی رسانه صدای اقلیت ها در چند عنوان زیر، قابل تحلیل است:

1- سیاه نمایی از وضعیت حقوقی اقلیت ها:
به عنوان نمونه به متن زیر توجه فرمایید: «زندان انفرادی و فشار بازجو ها که می تواند چند روز، چند هفته و حتی چند ماه به طول بی انجامد، قربانی را دچار آشفتگی و بهم ریختگی روحی می کند. از اولین عوامل ایجاد این آشفتگی، قطع تماس با دنیای خارج از سلول و بی خبر ماندن از خانواده و نزدیکان است. خوراندن اطلاعات غلط به زندانی، مثل بازداشت، سکته کردن یا فوت والدین و در موارد متعددی حتی تهدید بازجوها به آسیب زدن یا تعرض به خواهر، همسر، یا فرزند زندانی، روان آن ها را بیشتر می آزارد».


2- دوگانه سازی در مسیر تنفر از حکومت:

در مقاله ای از این سایت به قلم پطروسیان بیان شده: «برخی اوقات، فشار و جفای حکومت بر اقلیت های دینی، به ضربه جسمی و روانی بر قربانیان ختم نمی شود، بلکه این افراد دست به خودکشی هویتی می زنند و گفتمان سرکوب گر را در مورد خود می پذیرند که شهروند دسته چندم هستند و باید از هر آنچه گفته می شود، اطاعت کنند»

3- جا به جایی مسائل جزئی و کلی در جامعه ایران:
یکی از مطالب مشهور منتشر شده در این رسانه، گزارش صوتی منتسب به دختر زرتشتی با عنوان «شما زرتشتیا نجس هستین، استخر نیایید» است که در آن از یک نمونه کوچک از مشکلات، یک شبیه سازی کلی از فضای اقلیت های دینی نمایش داده شده.
نمونه های متعددی از این نوع گزارش های زرد و سیاه وجود دارد که ارائه آن در این مجال نمی گنجد، اما از فحوای کلی مطالب موجود، همین سیاه خوانی به چشم مخاطبان می آید که فراتر از گزارش واقعی، با تصویری از شرایط سخت اقلیت های دینی در کشور به نمایش گذاشته می شود.

نکته قابل تأمل آنکه، در هیچ یک از گزارش های عجیب و مغرضانه این سایت، تحلیل یا اشاره ای به علت مشکلات پیش آمده برای سوژه های مورد نظر وجود ندارد.

متأسفانه، این مطالب صرفاً در مسیر ترسیم فضای آشوب و به مریختگی در کشور قرار گرفته که نه تنها به بررسی روند زندگی شهروندان، یاری نمی رساند، که فقط به آشوب ذهنی منتهی می شود. با وجود اینکه قوانین کشور همواره برای تمام متخلفان، به صورت یکسان اعمال می گردد، اما صدای اقلیت ها با سوق دادن مسائل حقوقی به سمت تفرقه دینی و مذهبی، کشور را میدان جنگ و نزاع دینی نشان داده است. 

البته که این تصویرسازی در این سال ها هرگز به بازشدن برخی گره ها یاری نرسانده. بی تردید، راه حل مشکلات جزئی که برای شهروندان کشور ایجاد می شود، فقط از طریق روش های مسالمت آمیز و علت یابی، قابل پیگیری است و این دقیقاً بر خلاف شگردهای براندازانه رسانه پطروسیان می باشد.

در عین حال نباید فراموش کرد، ارتباط سایت مذکور با سازمان های حقوقی خاص مانند سازمان «ماده ۱۸» که در مسیر فشار و تحریم حقوقی ملت ایران، به بهانه حفظ حقوق اقلیت های دینی سر و کار دارد، احتمال هدفمندی برنامه های رسانه صدای اقلیت ها را افزایش می دهد.






انتهای پیام/






ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار