کد خبر: ۱۷۵۸۸
تاریخ انتشار: 15 آذر - 1400 09:38
یک جدا شده از فرقه یمانی: احمدالحسن در ابتدا ادعا کرد که یمانی است ولی اکنون مدعی است که خود امام زمان است.
به گزارش فرقه نیوز، حجت‌الاسلام سیدحسن پورآذر در نشستی که با محوریت بررسی زوایای پنهان فرقه یمانی و جزییات خروج وی از این فرقه امروز با حضور اهالی رسانه و محققان در قم برگزار شد، اظهار کرد: به اشتباه مدتی از طرفداران فرقه یمانی بودم ولی امام زمان(عج) مرا از بی‌راهه نجات داد و اکنون از این فرقه خارج شده‌ام.

وی در تشریح خصوصیت‌ حوزویانی که به جریان یمانی پیوسته‌اند عنوان کرد: اغلب طلبه هایی که به این جریان پیوستند اهل درس و فضل و به دنبال تحول و اصلاح خود و جامعه بودند.

این فرد جدا شده از فرقه یمانی با چشمانی گریان ادامه داد: بیشتر حوزویانی که به یمانی ملحق شدند مطالعات خود را به صورت آزاد در حوزه مهدویت دنبال می‌کردند و آرمان‌های خود را در حوزه و جامعه نمی‌یافتند.

پورآذر با بیان اینکه در حوزه‌ها برنامه‌های جامعی تعریف نشده است که طلبه‌های مشتاق به مباحث مهدویت را به صورت عمیق از نظر علمی و عملی تقویت و از ظرفیت آنان استفاده کند افزود: این دسته از طلاب برای ارتقا سطح دانش خود در حوزه مهدویت خودجوش به قرآن و روایات رجوع می‌کنند در حالیکه تفسیر قرآن و فهم حدیث نیازمند علوم خاصی است و افرادی که آگاهی لازم در این زمینه را ندارند اگر به سراغ آن بروند به اشتباه می‌افتند‌.

وی تصریح کرد: پانهادن در هر مسیری تخصص خاص خود را می‌طلبد، من با اینکه سال‌ها در سطح عالی حوزه تدریس می‌کردم و سابقه قبولی با رتبه نخست در مقطع ارشد دانشگاه تهران و دکترای دانشگاه قم را داشتم ولی علم کافی در زمینه تفسیر قرآن و فهم احادیث نداشتم و این سبب شد با تبلیغات جریان یمانی به اشتباه  همراه شوم.

این فرد جدا شده از جریان یمانی ادامه می‌دهد: از سوی جریان یمانی روایاتی مطرح می‌شد که در کتب روایی وجود داشت ولی در حوزه‌ها مطرح نشده بود و حتی فهم آن روایت‌ها برای افرادی که سال‌ها مشغول تدریس روایات بودند مشکل بود‌. وقتی احمدالحسن تعارض‌های روایت‌ها را به ظاهر حل می‌کرد همه گمان می‌کردند که وی حتماً با امام زمان(عج) در ارتباط است که به چنین پاسخی دست یافته است.

پورآذر اذعان می‌کند: آیه‌های قرآن و روایت‌های ائمه(ع) باید در حوزه‌ها محوریت داشته باشند تا طلاب در این زمینه بنیه قوی پیدا کنند.

وی مطرح کرد: عده‌ای گمان می‌کنند برای کاهش خطر گرایش به فرقه‌های انحرافی مثل یمانی یا عرفانِ حلقه بهتر است جلوی نشر مباحث مربوط به آن‌ها را گرفت و مخفی نگه داشت در حالی که این اشتباه است و باید اطلاعات مربوط به آن روی میز بیاید، مورد نقد و بررسی قرار گیرد، طلاب را نسبت به این مسائل آگاه کرد و فهم کافی را به آنان منتقل ساخت.

این فرد جدا شده از فرقه یمانی درباره لحظه‌ای که تصمیم به جدایی از این فرقه گرفته است گفت: اشکال‌های موجود در مباحثی که یمانی مطرح می‌کرد خیلی زیاد بود، هر گاه طرح اشکال می‌شد می‌گفتند اکنون زمان شک کردن نیست و باید تبلیغ کرد و فقط ما را ساکت می‌کردند، از یک جایی به بعد به خود آمدم و گفتم تا چه زمانی قرار است توجیه‌ها را بپذیرم و چشمان خود را به روی حقیقت ببندم. آن زمان بود که تصمیم گرفتم از این جریان جدا شوم.

پورآذر اضافه کرد: از بین طرفداران یمانی که می‌شناسم، کسی به احمدالحسن دسترسی نداشت و می‌گفتند تعداد انگشت‌شماری هستند که با او ارتباط مستقیم دارند؛ بیشتر سعی می‌کرد از طریق فیسبوک و تلگرام با دیگران ارتباط بگیرد.

وی تصریح کرد: طی هفت سالی که جزو مبلغان این فرقه در قم بودم حدود ۹ مرتبه فقط سخنرانی یا تدریس ضبط شده وی را شنیدم.

این فرد جدا شده از فرقه یمانی بیان کرد: اکنون برای طرفداران و اعضای شبکه یمانی هم معلوم نیست که احمدالحسن مخفی است یا کشته شده است.

پورآذر ادامه داد: تا قبل از پیوستن به جریان یمانی از محل تدریس در حوزه و عضویت رسمی در یک پژوهشکده وضع مالی مناسبی داشتم ولی وقتی به این فرقه پیوستم از حوزه و پژوهشکده کنار گذاشته شدم و مجبور به کسب درآمد به روش‌های مختلف از جمله انگشترسازی شدم و در این مدت هیچگونه کمک مالی از سوی فرقه یمانی به من نشد.

وی عنوان کرد: به افرادی که هنوز درگیر فرقه یمانی هستند دلسوزانه می‌گویم که در خلوت خود فکر کرده و قدم به قدم مسائل را بازنگری کنید و اشکالاتی که با آن مواجه می‌شوید را توجیه نکنید.

این فرد جدا شده از فرقه یمانی با بیان اینکه احمدالحسن با تکیه به سه مورد در راستای جذب افراد فعالیت می‌کرد گفت: نخست روایتی با عنوان روایت مهدیین بود که می‌گفت این روایت را علما مخفی کرده‌اند در حالیکه بعدا متوجه شدم علمای بزرگی چون شیخ مفید، علامه حلی، شهید صدر و ... به آن پرداخته‌اند و احمدالحسن برای فریب ذهن خلاف آن را القا می‌کرد.

پورآذر افزود: دومین راهبرد یمانی برای جذب افراد بیان مسائل علمی در تفسیر آیه‌های متشابه قرآن بود که هر کس می‌شنید احساس می‌کرد به فهم بهتری نسبت به قرآن دست یافته است، بعدا که از این فرقه جدا شدم پی بردم که این مسائل علمی در خصوص قرآن را قبلاً علمای دیگری همچون آیت‌الله جوادی آملی مطرح کرده‌اند ولی چون مثل بقیه پیروان یمانی از آن اطلاع نداشتم گمان می‌کردم احمدالحسن تازه از آن پرده برداشته است.

وی سومین راهبرد یمانی برای جذب افراد به سوی این فرقه انحرافی را بیان علائم ظهور برشمرد و گفت: بخشی از نشانه‌های ظهور آشکار شده است و یمانی با سوء استفاده از این نشانه‌ها ادعا می‌کرد که اکنون چیزی تا ظهور باقی نمانده و امام زمان(عج) در حال جمع کردن یاران خود است و باید هر چه زودتر به واسطه او به خیل یاران امام پیوست.

این فرد نجات یافته از فرقه یمانی عنوان کرد: زمانی که در گرداب این فرقه بودم خیلی از دوستان برای نجات من تلاش می‌کردند، به عنوان مثال پیشنهاد می‌دادند ‌که نزد فلان استاد برویم و صحبت کنیم تا شبهات موجود رفع شود ولی همچون سایر افراد جریان یمانی تعصب خاصی داشتم و حاضر نبودم با هیچکدام از آنان صحبت کنم.

پورآذر تصریح کرد: نباید در مواجهه با انحراف اعتقادی دیگران برخورد چکشی داشت بلکه باید با محبت به فکر آنان نفوذ و برای اصلاح آنان قدم برداشت.

وی اضافه کرد: در مدتی که درگیر فرقه یمانی بودم خانواده‌ام، همسرم و حتی خانواده همسرم گرچه با من مخالف بودند ولی از نظر عاطفی من را رها نکردند و تمام سعی خود را به کار بستند تا من را قانع کنند؛ این موارد تاثیر مهمی در نجات من داشت.

این فرد جدا شده از فرقه یمانی افزود: جمعیت بانوان طرفدار یمانی کمتر از جمعیت مرد‌ان نبود. 

پورآذر اضافه کرد: خادمان فرقه یمانی از سویی مدعی بودند پیرو گفته‌های احمدالحسن امام خمینی را قبول دارند و او را به واسطه تشکیل حکومت اسلامی در ایران از زمینه‌سازان ظهور می‌دانند و خود را خواهان سلامت حکومت ایران معرفی می‌کردند ولی از سویی دیگر از شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن نهی می‌کردند و حتی نسبت به پرچم ایران نگاهی بغض‌آلود و کینه‌ای داشتند.

وی تشریح کرد: احمدالحسن در ابتدا ادعا کرد که یمانی است ولی اکنون مدعی است که خود امام زمان است.

انتهای پیام/

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار