کد خبر: ۱۷۶۴۳
تاریخ انتشار: 03 بهمن - 1400 15:13
پازوکی رسالت خود را برداشتن نقاب از صورت افراد درویش‌نما می‌داند و معتقد است باید با قلم‌ و زبان‌ خود، نقاب‌های‌ فریبنده‌ آن‌ها را برداشت و معتقد بود صوفیه دشمن‌ انقلاب و نظام نیست و در سیاست دخالت نمی‌کند.
فرقه نیوز-بخش صوفیه و دراویش، شهرام پازوکی یکی از شخصیت‌های فرقه صوفیه گنابادیه است که بسیاری از فقرا لقب "مهره خاموش" برای او به کار می برند. وی نیروی محرکه اصلی صوفیه در دانشگاه و مراکز علمی است که تفکرات فرقه صوفیه را به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در افکار و اعمال دانشجویان پیاده و شاگردان خاص خود را در مراکز علمی تربیت می‌کرد.

شهرام پازوكی در اواسط دهه ۵۰ در رشته فلسفه دانشگاه تهران قبول و لیسانس فلسفه را در سال۱۳۶۳ از دانشگاه تهران گرفت. وی فوق‌لیسانس فلسفه را از دانشكده ادبیات دانشگاه تهران دریافت و دوره دكترا را در سال ۱۳۷۳ در دانشگاه تهران سپری کرد. پازوكی در کنار تحصیل، تدریس را نیز آغاز کرد تا شاهد نفوذ خاموش گنابادیه در مراکز حساس علمی باشیم، وی از سال ۶۸ تا ۷۹ در دوره‌های كارشناسی و كارشناسی ارشد دانشگاه تهران و شهید بهشتی و از سال ۷۹ در دوره‌های دكترای دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس به تدریس مشغول شد و با حضور در مراکز علمی شهر قم به مهم‌ترین چهره علمی صوفیه گنابادیه تبدیل شد.

زمانی توجه اقطاب به پازوكی بیشتر شد که وی به چند زبان زنده دنیا تسلط پیدا کرد و مقالاتی به زبان‌های انگلیسی، عربی و آلمانی نوشت و دست به ترجمه چندین مقاله و كتب زد و در همایش و گردهمایی‌های مرتبط در داخل و خارج از كشور شرکت کرد.

دراین‌بین شهرام پازوکی سنگین‌ترین‌ و حیاتی‌ترین‌ رسالت‌ خود را بازگشت‌ صوفیه گنابادیه به پوسته سنتی قدیم دانست زیرا دراویش تندرو در آغاز قطبیت ظاهری خود راه‌ ورود و رسوخ‌ به بدنه اصلی فرقه، دور کردن‌ دراویش از آداب‌ورسوم سنتی می‌دانستند و تلاش کردند آن‌ها را با آموزه‌های صوفیه سنتی بیگانه‌ دور کنند تا به‌راحتی در مواقع حساس به خط دهی آن‌ها بپردازند.

پازوکی علت تلاش خود را برای احیاء صوفیه قدیم این‌چنین بیان می‌کند؛ باید برادران و خواهران ایمانی را روشن کرد تا فریب‌ دام‌ها و سم‌پاشی‌ها نخورند و به‌جای‌ دشمنی‌ با دشمن‌ و کینه‌ی‌ استعمارگر، دشمنی‌ با دوست‌ و کینه‌ی‌ برادران‌ شیعی‌ را در دل‌های‌ خود راه‌ ندهند.

پازوکی رسالت خود را برداشتن نقاب از صورت افراد درویش‌نما می‌داند و معتقد است باید با قلم‌ و زبان‌ خود، نقاب‌های‌ فریبنده‌ آن‌ها را برداشت و معتقد بود صوفیه دشمن‌ انقلاب و نظام نیست و در سیاست دخالت نمی‌کند.


در نقطه مقابل شهرام پازوکی مصطفی آزمایش قرار دارد که به عقايد يوگا و كيش بودائی و فرقه حلقه روی آورد، شخصي كه ازلحاظ اعتقادي گرايش به مذاهب الحادی دارد و با گفتار و نوشتار خود موضعی متضاد با صوفیه برقرار کرد و طبيعی بود هیچ‌گونه جايگاهی بين صوفیه نتواند داشته باشد و از سوی بزرگان آن‌ها طرد شود. 

رویکرد خاص مصطفی آزمایش و کشف حجاب همسرش گواه بر آن است که وی دين اسلام را قبول نكرده بود تا بتواند در کشورهای غربی اقامت بگیرد و فعالیت‌های ضد اسلامی را در قالب ترویج صوفیه پیش بگیرد.

تفکر مصطفی آزمایش به‌گونه‌ای بود که دراویش مدرن و سرویس‌های جاسوسی خیلی برای بت و قطب کردن او تلاش کردند و با انتشار نامه‌های جعلی درباره او وی را بزرگ این فرقه نشان دهند؛ اما واقعیت این است که مصطفی آزمایش اگرچه به لحاظ تسلط بر فضای مجازی توانمندی‌هایی از خود نشان داده، اما به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند گرایش‌های انحرافی و ضد صوفیه خود را به دراویش القاء کند و هرچقدر زمان می‌گذرد شاهد کمرنگ شدن وی و شرمان بهشتی هستیم.


انتهای پیام/



ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار