کد خبر: ۱۷۶۶۷
تاریخ انتشار: 16 بهمن - 1400 11:19
دو عنوان کتاب بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در جمع نامزدهای سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.
به گزارش فرقه نیوز به نقل از مفاز، کتاب‌های «مباحث کلامی مسیحیان و مسلمانان درباره تثلیث در سده‌های نخست هجری» و «تاریخ تشکیلات آستان قدس رضوی در عصر قاجار» از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به عنوان نامزد در سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به ترتیب در گروه‌های «دین» و«تاریخ و جغرافیا» انتخاب شدند.

کتاب «مباحثات کلامی مسیحیان و مسلمانان درباره تثلیث در سده‌های نخست هجری»، در سه فصل با عناوین «عقیده تثلیث در مسیحیت؛ پیش از اسلام»، «مسیحیت در جهان اسلام» و «تثلیث در نگاه متکلمان مسیحی و مسلمان» تهیه و تدوین شده است.

مسیحیت رسمی، ورود مسیحیت به عربستان، نگاه مورخان اسلامی به مسیحیت و تثلیث، رویکرد ملل و نحل‌نویسان نسبت به مسیحیت و تثلیث، نوع دفاع مسیحیان جهان اسلام به ظهور اسلام، اشکالات متکلمان اسلامی به تثلیث، نقدهای متکلمان مسلمان به رابطه جوهر و اقانیم و… برخی از موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

این کتاب توسط ولی عبدی نگاشته شده و کار ویراستاری آن را سید جلال قیامی میرحسینی بر عهده داشته است.

همچنین کتاب «تاریخ تشکیلات آستان قدس رضوی در عصر قاجار» در ۱۰ فصل به نقد و بررسی منابع و تحقیقات، تاریخ و تشکیلات آستان قدس رضوی، آستان قدس رضوی در دوره پادشاهان قاجار، تشکیلات خدمه حرم مطهر رضوی در دوره قاجار، تشکیلات بیوتات حرم رضوی، تشکیلات اداری و مالی آستان قدس رضوی، موقوفات در دوره شاهان قاجار، آداب و رسوم حرم رضوی، نقشه‌ها، تعمیرات و ساخت و سازهای حرم رضوی و مشاهیر مدفون در حرم رضوی می‌پزدازد.

تعداد موقوفات آستان قدس رضوی در هر دوره از پادشاهی عصر قاجار نیز یکی دیگر از موضوعات جالب توجه این کتاب است. بر اساس منابع تاریخی در دوره پادشاهی آقا محمد خان ۲ موقوفه، فتحعلی‌شاه، ۳۱، محمد شاه ۳۶، ناصرالدین شاه ۱۵۱، مظفرالدین شاه ۲۴ و محمد علی و احمد شاه ۱۴ موقوفه، وقف آستان قدس رضوی شده است.

در پایان این کتاب نیز منابع، ماخذ، جداول، نمودار، نقشه و تعدادی از متن اسناد و تصویر آنها و همچنین تصاویری از دوره قاجار که از حرم باقی مانده گنجانده شده است و علاوه بر آن در برخی از صفحات نیز عکس‌ها و اسنادی متناسب با موضوع استفاده شده است.

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار