کد خبر: ۱۷۷۰۵
تاریخ انتشار: 07 اسفند - 1400 13:20
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اکنون عرفان‌های سکولار و نوظهور بسیاری از افراد را شکار می‌کنند نقش حوزه این است که عرفان کارآمد را در یک نظام سلوکی و تربیتی به راه بیاندازد.
به گزارش فرقه نیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد رودگر در همایش عرفان حسینی که در مجتمع یاوران مهدی (عج) قم برگزار شد، اظهار داشت: اکنون عرفان‌های سودجویانه و نوظهور بسیاری ایجاد شده است که نقش حوزه‌های علمیه در این زمینه مهم است.

وی افزود: کمیته عرفانی در حوزه‌های علمیه تشکیل شده است و قرار است که از پژوهشگران در حوزه عرفان حمایت همه جانبه شود و خودش برخی از خلاءها و نیازهایی که در مراکز آموزشی و پژوهشی وجود دارد را بررسی کند.

وی ادامه داد: در این کمیته عرفان شناسان اجتماع پیدا کردند و سیاست گذاری و مدیریت صورت می‌گیرد تا محققان را در این زمینه تربیت کنند. یکی از موضوعات بسیار مهم این نظام تربیت سلوک و معنوی است.

حجت الاسلام والمسلمین رودگر با بیان اینکه عرفان در احادیث، قرآن و در نیایش‌های اهل بیت و در دعای عرفه تجلی پیدا کرده است گفت: این عرفان تنها در دعای عرفه نبود بلکه محدود به این دعا نشد و در دیار کربلا تحقق پیدا کرد و توسط امام حسین (ع) در صحنه عاشورا عملی شد.

وی افزود: عرفان در منش امام حسین (ع) و در روز عاشورا و در دل حوادث عجیب تجلی پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه شهود در مرتبه عین الیقین و حق الیقین است گفت: حقیقت عرفان همین است که انسان در اثر سیر و سلوک و طی مقامات معنوی منازل باطنی و انفسی را آرام به جایی برسد که جز خداوند کسی را نبیند و این گزاره در عرفان از زیرساخت هاست که جز خدا هیچ نبودن است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: گزاره، جز خداوند هیچ ندیدن است که در عرفان عملی به مرحله شهود می‌رسد و این توحید شهودی است کشف حقیقت الحقایق است که هر دو این گزاره‌ها در دعای عرفه وجود دارد. این عرفان در دعای عرفه نماند و بلکه محدود به این دعا نشد و در دیار کربلا تحقق پیدا کرد. آنچه که در دعای عرفه امام حسین فرمودند در روز عاشورا عملی کردند.

وی با بیان اینکه عرفان گوشه نشینی محض نیست گفت: بلکه درون گر، بیرون نگر است و شمشیر و شهود با هم اجتماع دارند و عقل و عشق در کنار یکدیگر هستند. اینها را در سنت اهل بیت و معصومان مشاهده می‌کنید مگر در عرفانی که در متن زندگی باشد، اگر تجربه عرفان زیستی را پیدا کردید در متن خانواده و جامعه محقق می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هر وقت رابطه خود با خدا، رابطه خود با جامعه و خانواده و بر اساس شریعت رسول خدا و اهل بیت پیدا و تعریف کردید و تحقق بخشیدید بدانید که اهل معرفت و عرفان عملی هستید. که این نوع زندگی در این آیه ۳۷ سوره نور، نهج البلاغه و دعای عرفه وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رودگر با اشاره به اینکه امام حسین علیه السلام نشان دادند که عرفان اجتماعی در اوج است گفت: این عرفان در هدایت و ولایت و حکومت است برای اینکه عقلانیت، معرفت و عدالت اجتماعی پیاده شود، در نهضت امام حسین (ع) وجود دارد.

وی گفت: عرفان اجتماعی احیاگری دین است، اکنون که بدعت‌ها آمده است و سنت‌ها را کنار گذاشته است، نهضت احیای دین و امت وجود دارد. عرفان اجتماعی دارای اجتهاد است و در قیام امام حسین و چهره‌هایی که در این نهضت حضور فعال داشتند از زنان، مردان، کودکان، فقرا، ثروت مندان و یک تابلوی تمام عیار است.

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان کرد: حضرت زینب (س) پیرو عرفان حسینی است و پیر طریق آن امام حسین (ع) است، این بانو آنقدر حسین (ع) گفت که شد حسینی و اینقدر در این حسینی شدن سیر کرد که اوج پیدا کرد و حسینی دیگر شد.

وی با بیان اینکه حضرت ابوالفضل (ع) به مرحله عرفانی رسید که شهدا هم به مقام او غبطه می‌خورند گفت: تک تک چهره‌های عاشورا را می‌توان در نهضت حسینی ردیابی کرد و از بعد اجتماعی، جهادی، انقلابی و حماسی بررسی کرد، این عرفان را باید در افرادی که در عاشورا حضور داشتند و با سرنوشت‌هایی که داشتند با اشعاری که در میدان جنگ می‌سرودند باید بررسی کرد که این افراد چگونه به این مرحله رسیدند.

حجت الاسلام والمسلمین رودگر گفت: انقلاب اسلامی و این نظام یک عرفان اجتماعی است که امام راحل از عرفان امام حسین (ع) تجلی گرفت خود امام به این عرفان اجتماعی رسیدند و در جامعه عملیاتی کردند سردار قاسم سلیمانی خودشان یک مکتب است که این شهید به جایگاهی رسیده است که توانسته عرفان اجتماعی را در متن خود زندگی کند. از این رو اگر دنبال الگو و اسوه هستیم خداوند این افراد را برای ما قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: کرامت انسان در سیروسلوک در عبودیت و عبدالله شدن است این عرفان نوشیدنی و چشیدنی است که باید انسان در زندگی خود و در رابطه با خانواده، جامعه، کشور و در عرصه بین المللی آن را اجرایی کند.


انتهای پیام/



ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار