کد خبر: ۲۲۳۴
تاریخ انتشار: 26 دی - 1394 13:21
جهان هستی از حرکت آفریده نشده است بلکه جهانی است در حال حرکت، تکاپو و شوق. بنابراین جلوه های ناشی از حرکت مجاز نیست، در نتیجه جهان حقیت است اگر مجاز بود خداوند بر مجاز قوانینی وضع نمی کرد و حال آنکه بسیاری از احکام و قوانینی که شرع وضع کرده است بر همین عالم و بر همین عالمیان است.
ارتباط عضو عرفان حلقه با منافقین

فرقه نیوز-بخش عرفان های نوظهور

اصل پنجم

جهان هستی از حرکت آفریده شده است از این رو جلوه های گوناگون آن نیز ناشی از حرکت بوده و چون هر جلوه ای که ناشی از حرکت باشد مجازی است، در نتیجه جهان مجازی می باشد. و چون هر حرکتی نیاز به محرک و عامل جهت دهنده دارد، لذا این عامل حاکم بر جهان هستی را آگاهی و یا هوشمندی حاکم بر جهان هستی می باشد که آن را شبکه شعور کیهانی می نامیم. بنابراین، جهان هستی وجود خارجی ندارد و تصویری مجازی از حقیقت دیگری بوده و در اصل از آگاهی آفریده شده است.

نقد

جهان هستی از حرکت آفریده نشده است بلکه جهانی است در حال حرکت، تکاپو و شوق. بنابراین جلوه های ناشی از حرکت مجاز نیست، در نتیجه جهان حقیت است اگر مجاز بود خداوند بر مجاز قوانینی وضع نمی کرد و حال آنکه بسیاری از احکام و قوانینی که شرع وضع کرده است بر همین عالم و بر همین عالمیان است. انسان یکی از مخلوقات خداوند در این عالم است، اگر او مجاز است پس حقیقت انسان چیست؟ و اگر ما از درک حقیقت انسان عاجزیم، در برابر احکامی که برای انسان وضع شده است تکلیفی نداریم چرا که خداوند در قرآن می فرماید: لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها (بقره/286)سراب مجازی است که هیچ گاه تشنه را سیراب نمی کند، اما آب به خوبی از پس این کار بر می آید.

حرکت عالم نیازمند به محرک و عامل جهت دهنده دارد زیرا ماده در هر لحظه از صورتی به صورت دیگر تبدیل می شود و بدین سان حرکت تکاملی در ذات اشیا صورت می گیرد.( صدر الدین محمد شیرازی (ملاصدرا)، الشواهد الربوبیة، ص 108، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی، تهران 1382.) از این رو حرکت مجموعه مداوم، زوال و حدوث است که هر آنی استعدادی جدید حادث می شود و فعلیت قبلی زایل می گردد و این روند مداوم است. پس جهان لحظه به لحظه وجودش آن به آن از بین می رود و بار دیگر موجود می گردد. این عامل حاکم بر جهان هستی و فیض وجود، خداوند قادر است، نه شبکه شعور کیهانی. بنابراین جهان هستی یک واقعیت موجود است که هیچ ارتباطی با تصویر خیالی از واقعیتی دیگر ندارد.

از این دیدگاه، جهان و موجودات آن در هیچ آنی مستقل نبوده و نیازمند علت خود هستند؛ نیازی که تا عمق جان هر موجودی ریشه دارد و سراپای هستی او را فرا گرفته است. عامل محرک در این عالم خدایی است که فاعلیت او آن به آن و به طور مستمر در دل مخلوقاتش و در جنبش ذات طبیعت آشکار است. چگونه می توان چنین عالمی را مجاز دانسته، به دنبال حقیقت دیگری گشت!!!.

به اندک التفاتی زنده دارد آفرینش را

اگر نازی کند از هم فرو ریزند قالبها

 

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار