کد خبر: ۲۸۸۷
تاریخ انتشار: 26 دی - 1394 13:21
اقطاب فرقه صوفیه ملاسلطان بیچاره اعتقاد به جدای طریقت و شریعت دارند ولی بار‌ها به نحوی نظرات خود را تغییر داده‌اند و هیچ گاه در ارتباط با این موضوع به اجماع نرسیدند.
465456
فرقه نیوز- بخش صوفیه و دراویش، با تحقیق در سلوک پوشالی فرقه صوفیه ملاسلطان بیچاره و با بررسی کتب و نظرات اقطاب این فرقه سیاسی به این نتیجه می‌رسیم که هیچ‌گاه اقطاب و بزرگان این فرقه نمی‌توانند نظر واحدی در ارتباط با یکی از مسائل اعتقادی یا مسائل به ظاهر عرفانی دست پیدا کنند.
 
شاید یکی از عوامل مهم به وجود آمدن این اختلافات، التقاطی بودن این فرقه است به نحوی که هنوز اقطاب و بزرگان این فرقه نتوانستند نظر واحدی در مورد شارب دهند و یا اینکه هنوز یک تعریف مشخص از قطب در این فرقه وجود ندارد و در هر دوره اختیارات و جایگاه آن متفاوت است.
 
برای اثبات التقاطی بودن این سلوک پوشالی می‌توان به نمونه دیگری اشاره کرد. اقطاب فرقه صوفیه ملاسلطان بیچاره اعتقاد به جدای طریقت و شریعت دارند ولی بار‌ها به نحوی نظرات خود را تغییر داده‌اند و هیچ گاه در ارتباط با این موضوع به اجماع نرسیدند همانطور که نظریات مختلفی در مورد جدایی دین از سیاست در این فرقه وجود دارد و هر زمانی تعریف خاصی به خود می‌گیرد.
 
در یادنامه صالح صفحه ۱۱۱به نقل از صالحعلیشاه یکی از اقطاب فرقه صوفیه ملاسلطان بیچاره بیان کرده است: «در تهران برای بازدید مرحوم آیت الله حاج میرزا حسن سنگچی بزرگ رفتم. مذاکرات کشید به اینجا که مردم به طور عموم در عقایدشان متزلزل شده و به بی‌دینی سوق داده می‌شوند. گویندگان هم یا در کلامشان اثر نیست که در وضع و اخلاق مردم اثر گذارد و یا اینکه از حوصله‌شان خارج است و خلاصه به وظیفه خود عمل نمی‌نمایند. آقای سنگچی به من گفتند کوتاهی از شماست. گفتم به چه دلیل؟ زیرا شما عرفا مربی معنوی مردم هستید و کلام شما موثر است. در جواب گفتم بی‌لطفی کردید و مسئولیت خود را به من تحمیل نموید. مکتب عرفان حکم کلاس عالی را دارد. شما باید اول آن‌ها را تربیت کرده و متدین و معتقد نمایید آن وقت تحویل ما داده شدند و آمادگی داشتند هدایت شده و مراتب سلوک را طی نمایند و اگر زیر بنا درست و محکم نباشد نمی‌شود روی آن ساختمان ساخت و اگر بشود موقتی و بی‌فایده است. عرفان و طریقت بدون شریعت مفید نیست بلکه لازمه و وسیله وصول به کمال، در ابتدا تکمیل شریعت و ظاهر دیانت است والا فایده‌ای نخواهد داشت.»
 
و یا در صفحه ۵۱۰ یادنامه صالح نقل دیگری بیان می‌شود که مهر تاییدی بر جدایی شریعت و طریقت زده شود: «علما دستور آداب و احکام ظاهری دینی را به مسلمانان می‌دهند و ما دستور پاکیزگی دل و اصلاح باطن را در راه جان و ملکوت ایمان و خدا را به پیروان می‌دهیم و می‌گوییم که هر کدام بایست دستور و قوانین ظاهری اسلام را از آن‌ها می‌گیریم و آن‌ها باید دستور اصلاح باطن را از ما بگیرند.
 
برای اثبات التقاطی بودن این فرقه به بیان سخن دیگری از جناب صالحعلیشاه می‌پردازیم تا مشخص شود علاوه بر اینکه نظرات اقطاب در این فرقه مختلف است حتی خود اقطاب هم نظرات مختلفی در یک موضوع دارند!
 
جناب صالحعلیشاه در جای دیگر قائل به یکی بودن طریقت و شریعت می‌شود و بیان می‌کند طریقت و شریعت یکی است و جدا از هم نیست. در یادنامه صالح صفحه ۳۰۷ به نقل از ایشان آمده است: این است که آن بزرگوار (امام رضا علیه السلام) هم به قبول ولایت عهدی قدرت ظاهری پیدا کرد و حقایق را بیان فرمود و طریقت را هم احیاء کرد. حالا بعضی می‌گویند طریقت را احیاء کرد یعنی از هم جدا شد؛ نه، این اشتباهی است که می‌کنند. شریعت و طریقت اولا دو تا نیست، بله، دو تا نیست، باطن است و ظاهر، لفظ است و معنی. بله، دو وجهه است. مثل اینکه بگوییم چراغ و روشنایی چراغ. اینکه دوئیت نیست. بله یکی است؛ منتهی به عنوان، این طور است.»
 
گفتنی است فرقه نیوز در راستای وظایف خود چندی قبل با افشاگری و منتشر کردن تعداد زیادی از استفتائات مراجع تقلید مهر بطلان بر جدایی طریقت و شریعت از نگاه این فرقه سیاسی زد و ثابت کرد این مطلب خلاف نظر مراجع و بزرگان دین است و این فرقه سیاسی مورد تایید هیچ کدام از مراجع نیست.
 
باید ادعا کرد تنها موردی که بزرگان و اقطاب این فرقه بر سر آن اجماع دارند و هیچ اختلافی در آن وجود ندارد معصوم بودن اقطاب و بزرگان است و گاهی پا را فرا‌تر گذاشته اقطاب را از قیود بندگی خارج می‌کنند و ادعای خدای برای آن‌ها می‌کنند. ظهور خدای جدید در فرقه صوفیه ملاسلطان بیچاره
 
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار